Den förnybara vätgasens roll i energisystemet växer. Den kan bland annat bli länken mellan elsystemet, industrin och transportsektorn. På den vägen blir tillverkning av flytande elektrokolväten viktig, tillverkade av CO2 och vätgas från elektrolys. Slutprodukterna kan bland annat vara elektrobränslen, e-diesel eller e-metanol. På Second Opinion har vi i ett tiotal artiklar berört frågan om den nygamla ”elektrovätgasens” roll i omställningen av energisystemet och processindustrin.
Mars 2020
Fel förbjuda förbränningsmotorer
Direkt elektrifiering är svårt att genomföra i hela transportsektorn. Därför behövs också förbränningsmotorer, menar forskarna Maria Grahn och Lucien Koopmans. Istället för att förbjuda vissa biltyper bör Sverige storsatsa på industriell utveckling av fossilfria bränslen.
Bild: produktion av e-diesel.
Juni 2019
Vill ligga främst med vätgaskraft
Vattenfall planerar att bränna vätgas i sitt nederländska gaskraftverk Magnum. I konsortiet H2M samarbetar man med Equinor som förbereder leverans av vätgas från avkarboniserad naturgas. Även om det är långt till kommersiell succé är tanken att ta täten i en växande nisch.
Maj 2019
Elbaserad vätgas kan rädda vindkraften
Sektorkoppling av el och gas har blivit ett hett tema i europeisk energipolitik. Danska Energinet har djupdykt i den elbaserade vätgasens roll ur et systemperspektiv. Power-to-gas kan bli elektrifieringens räddning när kapacitet och effektbalans havererar.
Mars 2019
Elektrobränslen kan stödja elnätet
Tillverkning av elektrobränslen kan utjämna effektbrist i elnätet och bidra till bättre nätkapacitet. – Syntetiska bränslen från vattenelektrolys och infångad koldioxid har fördelar på flera marknader, säger Anna-Karin Jannasch på RISE. Det finns plats till både industrin och transportsektorn.
Elektrometanol kan ge fossilfri e-plast
Vattenfall tror på elektrokolväten för industrin, dock ej som just bränsle. Kemi- och plastindustrin behöver nya fossilfria råmaterial och e-metanol kan vara lösningen. Vätgas från elektrolys tar elektrifieringen in i helt nya segment, menar Vattenfalls Andreas Regnell. – För industrin finns få alternativ.
Planerar storproduktion av elektrobränsle
Elektrolysföretaget Nordic Blue Crude förbereder storskalig tillverkning av förnybar e-diesel. Planen är att bygga upp tiotalet anläggningar i Norge och Sverige. Marknadsprognoserna för e-bränsle håller, bara elnätet kan leverera kraften, menar vd Gunnar Holen.
Nordiskt fokus på vätgas och CCS
Nordens länder måste samla sig runt sina industriella klimatlösningar, menar Ketil Kjenseth i Nordiska rådet. Utvecklingen av CCS och vätgas kräver att nordisk finansiering uppdateras. – Norden behöver en gemensam grön bank för klimatinvesteringar, säger Ketil Kjenseth.
Juli 2018
Stål med vätgas kräver nya linjer
Vi är beroende av att få till en elmatning till ugnen i Oxelösund, säger HYBRIT:s vd Mårten Görnerup. Svenska kraftnäts utmaning är att hinna med SSAB:s och Vattenfalls planer.
Juni 2018
Vätgaslager för stål kanske ny reservkapacitet
Ett bergrum med vätgas för stålproduktion kan bli ett viktigt verktyg för effektbalans. Nu tas första spadtaget till HYBRIT:s pilotanläggning i Luleå med fossilfritt stål som mål. Vätgaslagret är en tänkt bonusaffär.
Maj 2018
Vätgas från vindkraft kan spara näten
I norra Norge finns Nordens effektivaste vindkraft instängd utan kraftnät. Statnett vill inte bygga nytt och affärerna uteblir. Varanger Kraft har dock valt att tänka större och vill skeppa ut vindkraften i form av vätgas. Med tanke på det europeiska kraftnätets flaskhalsproblem kan det på sikt ge en helt ny elmarknad. Först ska man bygga ett automatiskt vätgaslager för balansering av det lokala elnätet.
Kommentera
Obligatoriska fält är markerade med *