DEBATT
Konsumenter förväntar sig att myndigheter och företag ska visa vägen och leda den gröna omställningen, visar en undersökning från EY. I Sverige anser endast 14 procent att individen bär ett stort ansvar för omställningen, skriver Anna Hed och Christian Grauers på EY Sverige.
Studier av IPCC (Förenta Nationernas klimatpanel) visar att 70 procent av den gröna omställningens effekter är beroende av att konsumenter ställer om sina konsumtionsval, beteenden och sin livsstil. Men enligt en stor undersökning bland energikonsumenter i Sverige och globalt så är konsumenterna inte redo för den gröna omställningens krav. 60 procent av svenska konsumenter uppger att de redan gör vad de kan för att vara hållbara. På global nivå upplever energikonsumenter ett än mindre handlingsutrymme – 74 procent uppger att de inte kan öka sin hållbarhet. Energikonsumenterna anser i stället att staten och energibolagen har huvudansvaret för den gröna omställningen, och i Sverige anser endast 14 procent att individen bär ett stort ansvar.
Detta visar EY Energy transition consumer insights, en undersökning bland 21 000 energikonsumenter i 21 länder varav 1000 respondenter i Sverige.
De flesta energikonsumenter i Sverige vill ändå bidra, och 39 procent är villiga att betala ett prispremium för hållbara tjänster och produkter. Men många har inte möjlighet att betala mer för ökad hållbarhet. Endast 10 procent av svenska energikonsumenter skulle betala över 10 procent mer på sin elräkning för mer förnybara energikällor, vilket är hälften så många som globalt. 57 procent av svenska konsumenter uppger även att deras hushållsbudget inte skulle klara av en 10 procent högre energikostnad. Det återspeglas i att endast en av fyra konsumenter överväger att investera i förnybara energisystem till hemmet, vilket kan jämföras med att en av tre globala energikonsumenter överväger dessa investeringar. I Sverige uppger tre av fyra energikonsumenter att de inte överväger eller saknar möjlighet att investera i ett mer hållbart hem, och dessa är till högre grad låginkomsttagare och boende i hyresrätt.
Energiaktörer med större kundfokus kan visa vägen
Även om konsumenter vill och försöker göra rätt, kan bristande kunskap begränsa de positiva effekterna. EY:s undersökning visar att 39 procent av svenska konsumenter uppger att de inte har tillräcklig kunskap om vilka beteenden och investeringar som skulle göra deras hushåll mer hållbart, och färre än en fjärdedel har god förståelse för de nyckeltermer som används för att kommunicera kring hållbarhet. Det är exempelvis endast 12 procent som har god förståelse för ”koldioxidneutral” och än färre förstår vad ”netto-noll” betyder. Av de som uppnått positiva beteendeförändringar och gjort hållbara investeringar, uppger 66 procent att negativa beteenden som ökad användning av en billigare lösning till viss del kompenserat för den positiva effekten.
Energikonsumenter i Sverige förväntar sig att myndigheter och företag ska visa vägen och leda den gröna omställningen. 60 procent anser att regeringen har ett huvudansvar, och 52 procent tycker att energibolagen bär ett huvudansvar för att driva den gröna omställningen. Konsumenterna har också gott förtroende för dessa aktörers råd och anvisningar om vad som är hållbart. 44 procent uppger att myndigheters hemsidor är bland de mest pålitliga källorna till hållbarhetsinformation, och 39 procent anser att energibolag är bland de mest förtroendeingivande.
***
Toppfoto: Wikimedia/Marcela
2 comments
2 Comments
Johan Montelius
24 juni, 2024, 10:50 f m”… i Sverige anser endast 14 procent att individen bär ett stort ansvar.”
Vad skulle man svara på en fråga om vems ansvar det är att minska antalet häxor på Blåkulla?
Det kanske är dags att inse att den politiska så omhuldade klimatomställningen inte är någonting som är av intresse – och det på rationella grunder. .. men, syftet med denna artikel var kanske bara att få lite gratisreklam för EY, så det kvittar lika.
REPLYKenneth Kenneth.Ahlstrom
24 juni, 2024, 7:06 f mMan kan undra hur svaren sett ut och hur utfallet av undersökningen blivit om respondenterna hade informerats om att nära 100 % av elproduktionen i Sverige redan är fossilfri och att ca 20 % också exporteras.
REPLY