”Vattenfall måste drivas affärsmässigt”

”Vattenfall måste drivas affärsmässigt”

Det externa intresset för Vattenfall är extremt, ”Många vill styra skutan” som kommunikationschefen Karin Lepasoon uttrycker det. Men samtidigt är hon tydlig med vilken roll som är Vattenfalls.

– Vi är ett företag som måste drivas affärsmässigt, säger hon.

Vattenfall är mer eller mindre i ständigt tryck från opinionen och bland annat på grund av det statliga ägandet letar sig intresset för företaget genom riksdagsdebatter och ända upp till regeringen. Det här är en verklighet för Vattenfalls nya kommunikationschef Karin Lepasoon.

– Det är väldigt många som vill styra vår skuta. Så är det för alla större företag, men för Vattenfall är det exceptionellt många fler som vill styra. Det är en het bransch och ett hett företag, säger hon.

Mediernas hantering av Vattenfall är stundtals tuff, här har Vattenfall ett jobb att göra menar hon.

– Kunder tycker bättre om oss än den allmänna opinionen gör, för den styrs väldigt mycket av det som står i media. Det proaktiva mediearbetet hamnar undanskymt för oss för det är så mycket reaktivt som måste lösas. Vi måste påverka mediebilden av oss och branschen genom proaktivt arbete som ska bygga på verkligheten om oss.

Och verkligheten ska ta sats i en ny strategi. Den handlar om Vattenfalls väg framåt till att bli:

Ledande inom hållbar konsumtion. Vattenfall vill erbjuda hållbara lösningar där kunden står i centrum, större fokus läggs på att utveckla nya produkter och tjänster inom eltransporter och energihantering, inklusive smarta hem.

Ledande inom hållbar produktion. Vattenfall stödjer visionen om ett 100 procent förnybart energisystem. Det innebär bland annat att till 2020 ska Vattenfall ha fördubblat sin vindkraftkapacitet till 4 GW och investerat cirka 50 miljarder kronor. Det innebär en total tillväxt på 400-600MW per år på befintliga markander, exempelvis Danmark och Storbritannien, och potentiellt på helt nya marknader. Vattenfall tittar bland annat närmare på Finland, Norge, Polen och Frankrike.

Effektiv verksamhet. Vattenfall arbetar med att förbättra lönsamheten och fortsätter att genomföra kostnadsbesparingar, med enligt Karin Lepasoon mycket goda resultat de senaste åren.

Motiverade och engagerade medarbetare. Att höja engagemanget är en mycket viktig väg framåt för Vattenfall att nå sina strategiska mål och de ska följa upp detta regelbundet fram till 2020. De arbetar också mycket med en trygg och säker arbetsmiljö.

Det är ett ambitiöst mål som i sin tur tar sats i ägardirektivet och ägaren är staten. Det här är också roten till all den uppmärksamhet som Vattenfall får och de krav som politiker framför på vad företaget borde och inte borde göra i till exempel Tyskland.

– Vi har ett uppdrag genom ägardirektivet att leda transformationen och samtidigt göra det på affärsmässiga villkor. Vi är ett företag som måste drivas affärsmässigt, säger Karin Lepasoon och fortsätter:

– I och med att vi agerar i frågor som är så samhällsviktiga blir det vi gör viktigt, men det gäller att skilja vår roll ifrån andras roller, till exempel politikernas. Vi är styrda av politiken, men vi är inte politiker. Vi är en expertis och vi är politikens partner.

Trots att Karin Lepasoon inte har varit länge på posten som kommunikationschef på Vattenfall, hon började den 1 april i år, har hon redan bestämt klart för sig vad Vattenfall behöver av politiken.

– Förutsägbarhet och tydliga långsiktiga spelregler är ett måste, där den aktuella energiöverenskommelsen är ett positivt exempel. Men det handlar också om vad vi kan bidra med. För oss är det självklart med den kompetens som vi besitter, så vi tänker inte på att den kan ha ett värde för andra aktörer.

Ett sätt att sprida sin kompetens är att konkret visa framtidsbilder på de möjligheter som finns för en stad att utveckla sin värme- och elförsörjning. Det är intressant både för kunder och politiker, menar Karin Lepasoon.

– Det är oerhört långsiktiga beslut inom energibranschen och får väldiga konsekvenser för samhället. Om vi ska vara företaget som uppfattas som en samhällspartner måste vi kunna vara en samhällspartner i många lägen, även när det inte finns ett kommersiellt intresse just där och då.

Avgörande för att påpassade Vattenfall ska lyckas med sin omställning är att företaget också gör det som man säger att man ska göra.

– Det är inte kommunikationsavdelningen som kommer att lösa det här, utan det är hur vi agerar, vilka beslut vi fattar och hur vi verkställer dem. Det går inte att ha en diskrepans mellan vad vi gör och vad vi säger att vi gör, säger Karin Lepasoon.

2 Kommentarer
Daniel Löfstedt
Av Daniel Löfstedt
Second Opinions skribent
Profil Second Opinion drivs på uppdrag av Energiföretagen Sverige. Läs mer

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

2 Kommentarer

  • Lars Sundström Civilingenjör SunToEarth
    18 januari, 2017: 4:05 e m

    Vattenfall borde dra sitt strå till stacken gällande kärnkraftsavvecklingen och minska energiförbrukningen och särskilt eleffektbehovet.

    De låtsas att de är miljövänliga genom att sälja solceller men det enda de vill är att sälja mer el.

    De säljer uteluftvärmepumpar men som den tekniskt kunnige vet fungerar uteluftvärmepumpar sämre ju kallare det är. Vid stark kyla fungerar de som rena elpannor. Så när vi som mest behöver elkraft försöker Vattenfall öka eleffektförbrukningen.

    Vattenfalls försöker också sälja några elektronikprodukter som energibesparande bland annat Energy Watch och Smartplug .

    Vattenfall är beundransvärt duktiga på att hitta katastrofala produkter.

    För att de ska fungera kräver de att du håller internet igång hela tiden så att Wifi fungerar.

    Det innebär att du måste ha routern på konstant vilket innebär att du gör av med 10-20W el hela tiden.

    Dessutom kräver Energy Watch att du har trådlöst internet nära din elmätare vilket inte alltid är fallet.

    Mitt betyg: Minus 1 (Skala 1-5)

    Jag är beredd att betala för dessa produkter: 0 kr.

    Köpråd: Köp inte!

    Anm. Tyvärr finns inte någon produkt i Vattenfalls butik som är köpvärd. Så mitt allmänna köpråd gällande Vattenfalls butik är: Köp inget!

    Vattenfalls produkter är till för att öka elförbrukningen inte för energisparande.

    Vattenfall saknar rudimentära kunskaper om energisparande och energieffektivisering. De vet helt enkelt inte!

    Vattenfall vet hur man producerar och säljer el men inte hur man sparar.

    Om Vattenfall ska ta hand om vår energieffektivisering kan man lika gärna utse vargen till fåraherde .

    Svara
  • ThomasJ
    21 juni, 2016: 10:33 f m

    I det fall att Vattenfall ‘ska drivas affärsmässig’ är det absoluta kravet, oomkullrunkeligt, att företaget släpper vansinnesidén om att el-produktionen ska vara 100% ‘förnybar’. Läs, pls., Einstein som belagt, att universums energimängd är konstant, den tar sig ‘bara’ olika former, period! Ergo är ‘förnybar energi’ en oxymoron av gigantiska proportioner.
    Förstår inte hur en så massiv verklighetsresistivitet öht. FÅR förekomma – gäller inte endast för Vattenfall. Men ok, med en viss Tomas Kåberger i styrelsen kan en förklaring till vansinnestänket hittas.

    Get real, för böfvelen!
    Mvh/TJ

    Svara