“Kunderna vill leva allt mer hållbart”

“Kunderna vill leva allt mer hållbart”

– Energibranschen är verktyget för att ställa om samhället till hållbarhet. För den yngre generationen är vi därmed mer spännande som arbetsgivare. Det säger Sezgin Kadir – sedan fyra månader ny VD och koncernchef i Kraftringen.

Sezgin Kadir, 40 år, är idag chef för 530 medarbetare och har sannerligen inte fått något gratis i livet. Han tillhör en turkisk minoritet från Bulgarien och kom till Sverige år 1989 –  samma dag som Berlinmuren föll. Han säger:

–  Jag började jobba med frukt och grönt och cyklar redan som 12-13-åring. Läste till civilingenjör inom elektroteknik i Lund. Jag har även läst ekonomi. Vägen in i energibranschen började för mig som trainee inom E.ON år 2003.

Sedan har Sezgin Kadir fortsatt sin karriär inom energibranschen. Han var senast VD för gasbolaget inom E.ON – som sedermera avyttrades till en global fond (First State).

Sezgin Kadir medger utmaningarna i att leda en stor energikoncern som Kraftringen i dessa tider som präglas av förändringar och omställning både i stort och smått. Och där det är långt ifrån givet vilken kurs företaget bör välja i en oviss framtid. Där delar Kraftringen situationen med flertalet energibolag. Vad ska man tjäna pengar på om 5-10 år – det är en fråga som många VD:ar sliter med. Sezgin svarar så här.

– Främst måste vi fortsätta utveckla befintliga affärer. Vi måste jaga kostnader men samtidigt komma närmare kunden och bli mer ett tjänsteföretag exempelvis ska kunden kunna följa sin servicetekniker i en app och därmed kunna följa arbetet i realtid. I den framtiden som tjänsteföretag är det krympande marginaler. Detta förutsätter att vi jobbar annorlunda än hittills. Jag tror inte på stora komplexa projekt men däremot att komma så nära kunden som möjligt. Vi ska göra resan in i framtiden hand i hand med våra kunder.

– Nyckeln till lönsamhet är därmed hur vi skapar värde för kunden. Eftersom kunden vill vara en god samhällsmedborgare – och leva allt mer hållbart – är det vår uppgift att underlätta för dem. Vi sitter ju på kunskapen.

Kraftringen är en tung regional aktör med 106.000 elnätskunder, 130.000 elhandelskunder och nära 9.000 fjärrvärmekunder. Men koncernen har även gashandel och fiber (13.500 kunder). Det är egentligen bara inom elproduktion som Kraftringen inte är tunga. Vilka är Sezgins hjärtefrågor?

Sezgin Kadir anser att de traditionella basaffärerna – eldistribution och fjärrvärme – är fortsatt centrala. Där finns mycket intressant fortfarande att göra. Vi måste fokusera och gå vidare till att bli uthålliga:

– Inte minst utvecklingen för solceller är spännande och viktig för samhället. Det som för mig är en förutsättning för god lönsamhet är faktorer som säkerhet, kundfokus, miljö, hållbarhet och samhällsfokus. Samt hur dessa kombineras.

– Många människor vill vara hållbara med miljön i fokus. Om vi kan underlätta för människorna med våra produkter och tjänster, så tillför vi en nytta.

Kalle Karlsson
Av Kalle Karlsson
Skribent
Profil Second Opinion drivs på uppdrag av Energiföretagen Sverige. Läs mer

Vid publicering av en kommentar gäller följande regler:

– vi vill att alla som kommenterar ska vara identifierbara personer och vi vill därför för- och efternamn anges av den som kommenterar

– vi vill att diskussionen på Second Opinion ska hålla en god och respektfull ton och publicerar inte kränkande omdömen om enskilda personer.

Second Opinion förbehåller sig rätten att radera texter som bryter mot våra villkor och regler.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*