Lågt elpris en medienyhet

Sommarens låga elpris har blivit en medienyhet. Det är anmärkningsvärt eftersom i regel brukar det vara de höga elpriserna som lockar medierna och då dessutom med ett elmarknadskritiskt förhållningssätt.

Att sommarens låga elpris är logiskt och att elmarknaden faktiskt fungerar har dock inte medierna belyst – ännu.

Daniel Löfstedt på uppdrag av Svensk Energi

Medierna har vakna ögon för att berätta om högt elpris, men har samtidigt blundat för när elpriset är lågt. Det haltande förhållningssättet har Second Opinion Energi flera gånger påpekat och förklarat varför det är ett problem när medierna väljer att så ensidigt beskriva en företeelse. 

Gunilla Jarlbro, medieprofessor vid Lunds Universitet, säger tidigare i en intervju på Second Opinion Energi:
– Vi kan till exempel se att när riskjournalistiken blir omfattande har det betydelse. Medierapporteringen har i dessa fall påverkat opinionen som i sin tur har påverkat företag och myndigheter i deras beslutsfattande.

Så om mediernas rapportering om att elmarknaden inte fungerar och att det i stort sett bara är intressant att rapportera om höga elpriser kan det påverka besluten i slutändan?
– Ja det kan det göra. Om mediernas bevakning skapar opinion om elmarknaden kan det påverka vilka politiska beslut som fattas.

När Second Opinion i en tidigare artikel frågade ansvariga för nyhetsvärderingen på Aftonbladet och SVT Rapport förklarade de att lågt elpris inte är lika intressant som högt elpris för deras läsare respektive tittare. SVT sträckte sig till och med så långt att slå fast: ”Att priserna sjunker när det är 25 grader varmt ute är inget som är värt att berätta i Rapport.” Och att kanalens ymniga rapportering om höga elpris kontra den här inställningen till låga elpris skulle riskera att ge tittarna en skev bild av elmarknaden svarade gruppchefen för ekonomi och samhälle kort och gott: ”Nej, det tror jag inte”.

Men den här sommaren har flera medier fått upp ögonen för de låga elpriserna. Den andra hälften av juli nådde elpriset på Nordpool rekordlåga nivåer och priset har varit så lågt som under 8 öre per kilowatt-timme. Det här fick TT att skriva en artikel som i flera medier fick rubriken ”Lägsta elpriset på över tio år” och innehöll bland annat formuleringen: ”Just nu är elpriset rekordlågt. Fyllda vattenmagasin, stark krona och låg efterfrågan har fått priset att sjunka. Och binder man nu blir priset historiskt lågt”. Förutom TT-artikeln gjorde SR Ekot ett eget inslag och även Dn.se tog fram ett eget material med ungefär samma vinkel. I båda medierna leds det låga elpriset till att det är viktigt att välja rätt elavtal för kunden. TT summerade sommarens elpris i en artikel som till exempel på dn.se hade rubriken ”Regnig sommar ger rea på el”.

Att få ta del av den här bilden av elmarknaden i svenska medier är ovanligt. Oftast handlar det om höga elpriser och en elmarknad som inte fungerar. Trots rapporteringen om de låga elpriserna i sommar blir dock inte slutsatsen att elmarknaden faktiskt fungerar, trots att det skulle vara en rimligt. När det är vinter och höga elpriser beskrivs elmarknaden inte sällan som dysfunktionell, som här på svd.se, i SVT:s Uppdrag granskning eller här på di.se.

EXEMPEL PÅ MEDIERNAS ELPRIS-NYHETER
dn.se 26 juni
dn.se 11 juli
dn.se 23 juli
dn.se 7 augusti
svd.se 26 juni
sr ekot 23 juli
svt.se 15 juni
svt.se 23 juli
svt.se 10 augusti
aftonbladet.se 25 juli
expressen.se 29 juli (ledare)

1 Kommentar
Daniel Löfstedt
Av Daniel Löfstedt
Second Opinions skribent
Profil Second Opinion drivs på uppdrag av Energiföretagen Sverige. Läs mer

Vid publicering av en kommentar gäller följande regler:

– vi vill att alla som kommenterar ska vara identifierbara personer och vi vill därför för- och efternamn anges av den som kommenterar

– vi vill att diskussionen på Second Opinion ska hålla en god och respektfull ton och publicerar inte kränkande omdömen om enskilda personer.

Second Opinion förbehåller sig rätten att radera texter som bryter mot våra villkor och regler.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

  1. NilsLennart skriver:

    Visst är det bra att media är nyanserade. Men eftersom jag har en viss inblcik i media kan jag meddela att i den nyhetstorka som nu råder griper man alla halmstrån, även låga elpriser.