Direkt elektrifiering är svårt att genomföra i hela transportsektorn. Därför behövs också förbränningsmotorer, menar forskarna Maria Grahn och Lucien Koopmans. Istället för att förbjuda vissa biltyper bör Sverige storsatsa på industriell utveckling av fossilfria bränslen.
Regeringen vill förbjuda nyförsäljning av bensinbilar och dieselbilar. Enligt Januariavtalet mellan Socialdemokraterna, Centerpartiet, Liberalerna och Miljöpartiet kommer det från 2030 ”inte längre vara tillåtet att sälja nya bensin- och dieseldrivna bilar”.
Sedan dess har regeringen tillsatt en utredning som ska ge förslag på hur ett förbud mot försäljning ska genomföras. Det skulle kunna innebära att vissa förbränningsmotorer förbjuds.
Bild: Förbränningsmotor från Volvo.
– Det här är helt fel väg att gå, säger forskaren Maria Grahn, föreståndare för Styrkeområde energi på Chalmers tekniska högskola. Transportsektorns klimatpåverkan beror på vilket bränsle som används.
Vad är ”diesel”?
Maria Grahn stöds av forskarkollegan professor Lucien Koopmans som leder Chalmers avdelning Förbränning och framdrivningssystem. Han är inte heller imponerad över hur de klimatpolitiska förslagen har formulerats och välkomnar en utredning.
– Man kan inte förbjuda en hel teknologi som befinner sig mitt i omställningen till fossilfritt. Tidsperspektivet är dessutom alldeles för kort, säger Lucien Koopmans.
Stort bränslebehov
Mycket av Chalmers forskning handlar om att undersöka olika bränslealternativ för vägtransporter, flyg och sjöfart. Forskningen på Grahns och Koopmans avdelningar analyserar olika drivmedel i ett systemperspektiv tillsammans med kostnader och miljö- och klimatpåverkan.
Second Opinion har tidigare skrivit om hur tillverkning av e-bränslen kan passa in i framtidens elsystem, med stora elöverskott vid vissa tillfällen.
På kortare sträckor och i städer kommer transporter huvudsakligen att elektrifieras, främst genom elbussar och en ökande elbilsflotta. Utmaningen är att klimatpolitiken har fastnat i elbilspåret och missar att stora delar av samhällets och industrins långväga transporter behöver använda förbränningsmotorn, som därmed kommer att finnas kvar under lång tid framöver.
Man kan inte heller bortse ifrån alla miljontals personbilar med förbränningsmotor som redan finns ute på vägarna. Därför behövs flytande bränslen som elektrobränslen, biodrivmedel och Hydrerad Vegetabilisk Olja (HVO), menar Grahn och Koopmans. HVO är ett förnybart drivmedel för dieselmotorer som kan blandas direkt i fossil diesel, eller helt ersätta den, och som redan finns ute i handeln.
Oavsett elektrifiering
Hur fossilfria flytande bränslen utvecklas och kommersialiseras blir därför viktigt för klimatpolitiken, inte bara i Sverige, menar Chalmers forskare. Enligt januariavtalet ska Sverige ”gå före” på det internationella klimat- och miljöområdet.
Det gäller dock att gå före på rätt väg, påpekar Lucien Koopmans. Inom förnybara bränslen finns en underskattad världsmarknad och man behöver inte åka långt från Sverige för att upptäcka att bilar med fossilfritt bränsle i förbränningsmotorer till och med är en bättre klimatlösning än elbilar när elen inte kommer från fossilfria källor.
– Också i Sverige måste syntetiska bränslen och e-mobilitet komplettera varandra. Oavsett hur mycket man elektrifierar så kommer det ändå att behövs stora mängder flytande bränsle, säger Lucien Koopmans.
Politik och forskning
Olika typer av fossilfria syntetiska bränslen kommer att bli helt nödvändiga om den existerande infrastrukturen inte ska kollapsa, menar Lucien Koopmans. Elektrobränslen kan dessutom kopplas till elektrifieringen exempelvis överskottsel från vindkraft används i framställningen av vätgas, som i sin tur blandas med koldioxid till ett flytande bränsle.
– Eller ta HVO 100, en kemisk fossilfri kopia av vanlig diesel, ett mycket rent bränsle som är helt jämförbart med el. Det blir också intressant att se om regeringen dessutom vill förbjuda hybridmodeller med elmotor, säger Lucien Koopmans.
På personbilssidan är favoritfordonet en elhybrid med litet batteri och högeffektiv förbränningsmotor med koldioxidneutrala bränslen. Forskningen kring emissioner som NOx, CO och oförbränt bränsle gör ständiga framsteg och idag är kallstarten största utmaningen. När systemet är varmt är utsläppen redan nära noll.
Knäcker myterna
Enligt Maria Grahn är det en vanligt förekommande myt att en förbränningsmotor aldrig kan bli utsläppsfri. Många tror att sådana fordon i städer alltid kommer att förknippas med försämrad luftkvalitet och hälsoeffekter, men det stämmer inte, menar hon.
– Det blir säkerligen dyrare men det går att utveckla ännu mer effektiva efterbehandlingssystem som katalysatorer så förbränningsmotorbilar kan bli lika utsläppsfria som elbilar, säger Maria Grahn. Klimatpolitiken måste därför rikta in sig på att stödja utvecklingen av fossilfria bränslen istället för att förbjuda den nyaste generationen bilar som har de mest avancerade reningssystemen och enbart väntar på nya bränslen.
– Troligtvis kommer utredningen fram till att förbud mot alla nya koldioxidsnåla bensin- och dieselbilar blir en ineffektiv lösning. Istället tror jag man kommer att presentera en gräns för bilars klimatpåverkan och renhetsgrad, säger Maria Grahn. Och då är allt tillbaka på ruta ett med bränslefrågan och avgasrening.
* * *
1 Kommentar
1 Kommentar
Rickard Nordin
19 mars, 2020: 9:22 f mDet kanske hade varit klokt av både forskarna och artikeln att lyfta det som står i direktiven om att man inte ska förbjuda motorer som går på förnybara drivmedel. Då faller ju dessutom mycket av kritiken. De passusarna var mycket viktiga för oss i C att få med i utredningen. 🙂
Svara