”Ei vågar inte sätta ner foten”

”Ei vågar inte sätta ner foten”

DEBATT
Med Energimarknadsinspektionens nya förslag tar det minst 15-20 år innan den nya beräkningsmetodiken slår igenom i successivt harmoniserade elnätsavgifter, skriver Bengt Ekenstierna i en replik på Tommy Johansson.

Tack Energimarknadsinspektionen och nätregleringens avdelningschef Tommy Johansson för att du replikerar på den kritik som Beken Team riktat mot det lagda förslaget på reviderad lagstiftning av elnätsregleringen. All heder för att ni/du deltar i debatten kring denna viktiga fråga.

Johansson ger uttryck för att det finns fog för den kritik som Beken Team lyfter fram, men vidhåller samtidigt ” …att det lagda förslaget ger nätföretagen ökad förutsägbarhet, samtidigt som de elnätsavgifter som kunderna möter på ett bättre sätt avspeglar nätföretagens faktiska kostnader”.

Jag tolkar detta som att Energimarknadsinspektionen inte vågar sätta ner foten för det som de menar vore både skäligt och rimligt, utan rättar till vissa skevheter som exempelvis dubbelfakturering av anslutningsavgifter.

Att elnätsbolagen efter 2028 ska basera kapitalbasen (nämnaren i avkastningsberäkningen) utifrån anskaffningsvärdet av anläggningar som elnätsbolagen investerar i efter 2028 räcker inte, då nätbolagen även därefter får använda sig av den förkastade nuvärdesmetodiken (NUAK) för anläggningar byggda fram till och med 2027. Kapitalbasen kommer då under överskådlig tid fortsatta att domineras av historiska värden som bygger på den metodiken som myndigheten nu har förkastat. Det innebär att det tar minst 15-20 år innan den nya beräkningsmetodiken slår igenom i successivt harmoniserade elnätsavgifter.

Det är inga problem för myndigheten att plocka fram anskaffningsvärdena för dessa anläggningar tillbaka till 1996 då avregleringen träde i kraft. Dessa värden finns att tillgå i de årliga rapporteringarna som nätbolagen gjort sedan dess.

Det är uppenbart att Energimarknadsinspektionen vill undvika att nätbolagen inleder rättsliga processer likt de gjorde 2012-2014 och därför vikit ner sig i denna för svensk industri, företagare och hushållen så viktiga fråga. Varför? Om inte staten vågar att ta fighten med de som missbrukar monopolets intentioner, vem gör det då?

2 Kommentarer
Av Bengt Ekenstierna
Tidigare styrelseledamot Statkraft, tidigare E.ON.
Profil Second Opinion drivs på uppdrag av Energiföretagen Sverige. Läs mer

Vid publicering av en kommentar gäller följande regler:

– vi vill att alla som kommenterar ska vara identifierbara personer och vi vill därför för- och efternamn anges av den som kommenterar

– vi vill att diskussionen på Second Opinion ska hålla en god och respektfull ton och publicerar inte kränkande omdömen om enskilda personer.

Second Opinion förbehåller sig rätten att radera texter som bryter mot våra villkor och regler.

Kommentera

Obligatoriska fält är markerade med *

2 Kommentarer

  • Kalle Andersson
    12 juni, 2025: 11:49 f m

    Alternativet är såklart att vi bygger och underhåller elnätet så lite som möjligt. Precis som Kalifornien.

    Svara
  • Anne
    12 juni, 2025: 7:26 f m

    Stort TACK Bengt. Ytterligare en liten fundering – Nät o distributionsbolagen lämnar överskott av verksamheten som antingen koncernbidrag eller utdelning till ägarbolaget, dessa medel kommer då inte nät o distributionsvetksamheten tillgodo, o inte heller oss kunder. Behövs nya pengar höjs taxan – lite besynnerligt.
    Vänligen Anne

    Svara

    Prenumerera på artiklar


    Senaste artiklarna

    Skriv på Second Opinion

    Alla är välkomna att skriva på Second Opinion. Vi publicerar dels artiklar som fördjupar kunskaper om energifrågor dels aktuella debattartiklar.
    Skicka in din text
    Vara-amnen

    Ur arkivet