“Branschens anseende skadas av kortsiktigt agerande”

“Branschens anseende skadas av kortsiktigt agerande”

“Vi har ett gemensamt ansvar att stärka förtroendet för energibranschen. Då är det olyckligt att stora aktörer på elnätssidan har våldfört sig på intäktsramarna. Den massiva mediabilden av detta – och hur enskilda kunder drabbas – har försämrat omvärldens bild av branschen. Som liten aktör, dock inte direkt involverade i detta, så åker vi också med i den negativa publicitetens kölvatten”. Det säger Jens Isemo, vd i kommunägda Linde Energi i Lindesberg.

Jens Isemo är onekligen stolt över vad Linde Energi hittills har presterat på energimarknaden. Han var där åren 2009-2013 och återkom som vd i fjol efter tre år som vd i Karlskoga Energi och Miljö. I hjärtat av Bergslagen leder han 47 medarbetare och omsätter 210 MSEK med 41 MSEK i resultat i fjol – en avkastning på 13 procent på eget kapital. Soliditeten, det egna kapitalets andel av totalkapitalet, är 65 procent. Det är en finansiell ryggrad som få kan ståta med.

Det är det jobbigt när synen på branschen så tydligt påverkas av några stora elnätsföretags agerande, tycker han. Jens säger:

– Energibranschen lägger grunden för det moderna samhället och håller vårt land i gång. Då måste vi vara långsiktiga. Då kan vi inte bete oss så att vi får både kunder och myndigheter emot oss. Sunt förnuft är ett bra rättesnöre.

– De stora elnätsföretagen, som genom kraftiga prisökningar utnyttjar hela utrymmet som Energimarknadsinspektionen medgivit i intäktsramarna, visar upp ett kortsiktigt agerande i en långsiktig verksamhet. Linde Energi har utnyttjat cirka 85 procent av intäktstaket.

Jens Isemo – bygg- och energiingenjör från KTH i Stockholm – ser på Linde Energi och dess roll inför framtiden att vara en lokal “integratör”. Största utmaningen är att överleva som liten fristående aktör och klara pågående digitaliseringsvåg:

– Det är mycket IT som väller in över oss. För oss är det svårt att hitta storskaliga fördelar. Kundnärheten med ett starkt lokalt varumärke är tveklöst vår styrka. Att gamla kundrelationer ska fortleva är ingen självklarhet. Det gäller även ungdomen. För dem är det ingalunda självklart att vara Linde Energi trogen.

–  Vi ser att Linde Energi har en roll på framtidens energimarknad utifrån vårt starka lokala varumärke. Vi vill vara en lokal integratör – den som bär den nya energimarknaden fram till kunden. För kunden är det inte så lätt att ta till sig allt det nya. Linde Energi är då garanten för att vi är förmedlare av framtidens energilösningar.

Jens Isemo, idag 57 år, fostrades i Gullspång Kraft som då var börsnoterat med säte i Örebro. Han upplevde hela uppköpsvågen som kom efter avregleringen år 1996. Det blev på dagen 20 år i det som började med Gullspång och slutade som Fortum:

Även Linde Energi var föremål för uppvaktningar under uppköpsvågen, säger Jens:

– Då kom någon på den utmärkta idén att stoppa in ett badhus i energibolaget. Ingen ville köpa ett energibolag som rymde ett badhus.

Många energiföretag har problem med kompetensförsörjningen. Det är givetvis en utmaning även för Linde Energi, säger Jens Isemo:

– Vi hör till Mälardalens arbetsmarknad med tillräcklig närhet både till Örebro och Västerås. Linde gick tidigt med i Power Circle och andra nätverk där teknikutveckling diskuteras. Vi har medvetet varit aktiva för att synas och finnas i relevanta nätverk. För att klara att vara den lokale integratören måste vi ha rätt medarbetare. Förvaltare har inget att göra hos oss om vi hårdrar det.

 

2 Kommentarer
Kalle Karlsson
Av Kalle Karlsson
Skribent
Profil Second Opinion drivs på uppdrag av Energiföretagen Sverige. Läs mer

Vid publicering av en kommentar gäller följande regler:

– vi vill att alla som kommenterar ska vara identifierbara personer och vi vill därför för- och efternamn anges av den som kommenterar

– vi vill att diskussionen på Second Opinion ska hålla en god och respektfull ton och publicerar inte kränkande omdömen om enskilda personer.

Second Opinion förbehåller sig rätten att radera texter som bryter mot våra villkor och regler.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

  1. Mats R Andersson skriver:

    Tummen upp!!!

  2. Anders Kjellström skriver:

    I en nära framtid kommer mindre nätbolags energiomsättning till 30 % bestå av leveranser av el till rena elbilar. Genomslaget av V2G innebär att nya tekniska lösningar blir nödvändiga och möjliga!
    En spännande framtid med enormt behov av kunskapsinhämtning väntar runt hörnet.