”Elområden behöver en oberoende översyn”

”Elområden behöver en oberoende översyn”

DEBATT
Det är positivt att regeringen tagit initiativ till att ompröva indelningen elområden. Men en så genomgripande översyn bör inte genomföras av den myndighet som redan tagit ställning för status quo. Det skriver Per Tryding och Johan Eklund på Sydsvenska Handelskammaren i en slutreplik.

Svenska kraftnät menar att elområdena inte kan justeras eftersom deras simuleringar visar att dagens modell ger störst samhällsekonomisk nytta. Men det är just detta synsätt som är problemet.

ENTSO-E, det europeiska nätverket för systemoperatörer, uttrycker det själva tydligt i sin huvudrapport:

”Conclusions solely based on simulation results are not suitable for decision-making when seen in isolation.”

Med andra ord: modellresultat kräver kompletterande analys, särskilt i frågor med så stora samhällseffekter.

Det Svenska kraftnät hänvisar till är inte en samhällsekonomisk analys i egentlig mening, utan en modellkalkyl med begränsad räckvidd. Den inkluderar inte aktörsbeteenden, fördelningseffekter, industripolitik eller investeringseffekter. Att summera producentintäkter, konsumentnyttor, kapacitetsintäkter och mothandel till ett aggregerat netto för hela Norden är inte i detta fall ett meningsfullt mått på samhällsnytta.

Särskilt kapacitetsintäkterna (Svenska kraftnäts flaskhalsintäkter) är problematiska i en sådan kalkyl. Dessa är inte fria resurser utan öronmärkta medel som inte kan användas fritt i marknaden. De är ett symptom på flaskhalsar, inte ett uttryck för värdeskapande. Att dessa intäkter minskar när överföringskapacitet byggs ut är inte en välfärdsförlust, utan ett tecken på att systemet fungerar bättre.

Det mest anmärkningsvärda är ändå att snittet mellan SE3 och SE4, den avgörande flaskhalsen i Sverige, inte analyseras alls. Inga data redovisas, trots att det är just detta snitt som motiverat elområdesindelningen. I stället baserar man slutsatsen om att behålla snittet på försumbara skillnader i modellutfall. Det håller inte.

Det finns andra perspektiv som ligger närmare verkligheten. Flera studier fokuserar på hur elpriser påverkar hushåll och industrins konkurrenskraft. Vi vet att höga elpriser driver bort investeringar och skapar snedvridningar i ekonomin. Den typen av kostnader syns inte i modellen, men känns i verkligheten.

Det är därför positivt att regeringen tagit initiativ till att ompröva elområdesindelningen. Men en så genomgripande översyn bör inte genomföras av den myndighet som redan tagit ställning för status quo. Svenska kraftnät är djupt involverat i utformningen av dagens modell och har offentligt försvarat den. Det väcker frågor om objektivitet och trovärdighet.

Ett mer rimligt alternativ vore att uppdra åt en fristående kommission att genomföra översynen, med deltagande från akademi, näringsliv och andra samhällsaktörer. En sådan sammansättning kan bättre väga tekniska, ekonomiska och sociala perspektiv mot varandra och skapa ett underlag som kan få bred acceptans.

I Tyskland har man redan dragit den slutsatsen. Där har regeringen fattat beslut om elområdena, inte systemoperatören. Dessutom kompletteras nätplaneringen med strategiska investeringar i stabil elproduktion, bland annat 20 gigawatt ny gaskraft.

Sverige kan också välja en lösning som prioriterar samhällsnytta, investeringstrygghet och rimliga elpriser. Men det förutsätter att vi släpper modellen fri från sin upphovsman och öppnar för en verkligt oberoende analys.

1 Kommentar
Av Per Tryding, vice vd, och Johan Eklund, chefsekonom
Sydsvenska Handelskammaren
Profil Second Opinion drivs på uppdrag av Energiföretagen Sverige. Läs mer

Vid publicering av en kommentar gäller följande regler:

– vi vill att alla som kommenterar ska vara identifierbara personer och vi vill därför för- och efternamn anges av den som kommenterar

– vi vill att diskussionen på Second Opinion ska hålla en god och respektfull ton och publicerar inte kränkande omdömen om enskilda personer.

Second Opinion förbehåller sig rätten att radera texter som bryter mot våra villkor och regler.

Kommentera

Obligatoriska fält är markerade med *

1 Kommentar

  • Lars-Göran Johansson
    22 maj, 2025: 9:54 f m

    Det är rätt av Sydsvenska handelskammaren att kräva att den förnyade utredningen av våra fyra inhemska elområden görs av en oberoende kommission. Svk måste anses vara jäviga.

    Dels har Svk egna ekonomiska intressen av att våra interna svenska elområden bibehålles. 2024 gav dessa Svk ca 13.000 miljoner kr i extra inkomster. (2/3 av de totala flaskhalsinkomsterna på 20.126 miljoner kr.)

    Dels verkar Svk ha försökt att lägga ut dimridåer genom att använda begreppet ”Samhällsekonomisk nytta” men mena något helt annat än vad som normalt läggs in i det begreppet.

    Svk verkar nämligen utgå från ett uttryck som finns i det datorprogram, Euphemia, som används till att beräkna timpriser och effektflöden.
    Uttrycket: Consumer surplus + Supplier surplus + Congestion rent
    Eller på svenska: Konsumentöverskott + Producentöverskott + Flaskhalsinkomster

    I tidigare beskrivningar kallades summan för ”Social welfare”. Det är nog det som Svk menar med ”Samhällsekonomisk nytta”. Sedan flera år tillbaka används dock den mer rättvisande termen ”Economic surplus”. Det vet naturligtvis också Svk. Men ändå väljer Svk att tala om ”Samhällsekonomisk nytta” i stället för ”Ekonomiskt överskott”.

    Svara

    Prenumerera på artiklar


    Senaste artiklarna

    Skriv på Second Opinion

    Alla är välkomna att skriva på Second Opinion. Vi publicerar dels artiklar som fördjupar kunskaper om energifrågor dels aktuella debattartiklar.
    Skicka in din text
    Vara-amnen

    Ur arkivet