Greenpeace skapar nyheter – igen

Greenpeace skapar nyheter – igen

I går genomförde Greenpeace en aktion mot kärnkraftverket i Oskarshamn. Det är tredje gången på två år som organisationen genomför en aktion mot svensk kärnkraft och lyckas få stort genomslag i medierna. 

Second Opinion Energi vill tipsa om två artiklar som vi tidigare har publicerat om mediernas förhållningssätt till Greenpeace aktioner.

Jesper Falkheimer, numera professor i strategisk kommunikation, pekar i en artikel på flera problematiska ageranden från mediernas sida vid sådana här aktioner. Du kan läsa den artikeln här.

En annan artikel handlar om Greenpeace aktion mot Ringhals förra våren, i den berättar SVT:s reporter om varför det finns ett nyhetsvärde i Greenpeace aktion. Du kan läsa den artikeln här.

Daniel Löfstedt
Av Daniel Löfstedt
Second Opinions skribent
Profil Second Opinion drivs på uppdrag av Energiföretagen Sverige. Läs mer

Vid publicering av en kommentar gäller följande regler:

– vi vill att alla som kommenterar ska vara identifierbara personer och vi vill därför för- och efternamn anges av den som kommenterar

– vi vill att diskussionen på Second Opinion ska hålla en god och respektfull ton och publicerar inte kränkande omdömen om enskilda personer.

Second Opinion förbehåller sig rätten att radera texter som bryter mot våra villkor och regler.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*