Dagens Nyheter skiljer sig från många andra medier i sitt grepp ”Elskolan”, där man lyfter fram flera olika aspekter om elmarknaden. Vi frågade Björn Hedensjö, chef för dn.se, hur resonemanget har gått.
Daniel Löfstedt på uppdrag av Svensk Energi
Hur föddes idén till elskolan?
– Varje år kör vi ett antal fördjupningsämnen på en egen undersajt, el är högaktuellt i höst och vi planerar även andra fördjupningar under hösten.
Varför behövs det en elskola för DN:s läsare?
– Ämnet berör många, är högaktuellt och viktigt för privatekonomin, som är ett område där vi vill profilera oss.
Har något speciellt slagit er på redaktionen när ni har gått på djupet och bredden i elfrågan på det här sättet?
– Att det är en sådan ”djungel” att en särskild pedagogisk satsning är klart motiverad.
Det är en ambitiös bevakning med flera olika aspekter från hur man som kund ska förstå elräkningens delar till hur du kan hålla nere dina elkostnader: har det varit svårt att frigöra resurser eller hur har ni resonerat?
– Nej, när vi gör våra satsningar vill vi göra dem ordentligt.
Man kan sakna en mer ingående beskrivning av hur priset sätts på den nordiska elmarknaden. Håller du med om att det här skulle kunna tillföras?
– Vi har skrivit om hur priset sätts på Nord Pool Spot, men tror inte att läsarna är så intresserade av abstrakta makroekonomiska resonemang i det här fallet. Vi har också berört hur handeln går till på terminsmarknaden, dock inte så utförligt.
Vilka läsarreaktioner har ni fått?
– De allra flesta som hör av sig är positiva och glada över att ämnet tas upp.
Hur länge kommer ni att arbeta med elskolan?
– Elskolan har pågått i tre veckor och vi kör en vecka till.
Vilka el- och energifrågor tror du att det kommer att bli medialt fokus på den här vintern?
– Kärnkraften, elpriset och elområden.
Kommentera