El- och energimarknaden står inför stora förändringar. En av dem är att elkunderna i framtiden ska få en faktura – och inte två som i dag. Förändringen gör att Uddevalla Energi kommer att börja sälja el igen.
– Vi vill inte ta konsekvenserna av att tappa slutkundskontakten, säger företagets vd Roger Johansson.
Daniel Löfstedt på uppdrag av Svensk Energi
Uddevalla Energi är en lokal aktör med ”ett starkt varumärke i Uddevalla, men som inte är värt ett skit utanför”, som vd:n Roger Johansson uttrycker det. Företagets lokala kundfokus är uttalat och präglar verksamheten, därför oroar utvecklingen mot att elkunderna endast ska få en faktura i framtiden – och inte två som i dag.
Det här innebär att företag som Uddevalla Energi, som inte säljer el, tappar direktkontakten med kunderna.
– Logiskt är förslaget vettigt ur ett kundperspektiv, men det är inte bra för oss som eldistributör att tappa direktkontakten med kunden. Det är kunden som betalar vår lön och då vill jag vårda kundrelationen och inte ha en aktör mellan mig och kunden som jag inte känner och kanske inte litar på, säger Roger Johansson.
Uddevalla Energi har tidigare sålt el. Företaget var med att bilda Fyrstad Kraft, som senare blev uppköpta av Östkraft och i dag heter Bixia. Under en tid var Uddevalla Energi därmed delägare i Östkraft men sålde därefter sina aktier till Östkrafts ursprungliga ägare.
Man förband sig i ett avtal med Östkraft att inte sälja el under fem år, men det avtalet går ut i år och då tänker Roger Johansson ta Uddevalla Energi tillbaka som säljare av el. Han kallar det ”Projekt Elverket”, för det var så det var förr: elkunden köper och får elen distribuerad från ett och samma ställe. Det ska vara enkelt för kunden.
– Vi vill inte ta konsekvenserna av att tappa slutkundskontakten, så därför ska vi börja sälja el igen. Men vi ska inte etablera oss på Nordpool, utan vi ska sälja på kommission från något av elhandelsbolagen. I höst går vårt avtal ut att vi inte får sälja el, så då kör vi igång, vi håller på och förbereder oss för detta, säger Roger Johansson, vars metod för försäljningen är enkel:
– På det här sättet kan vi ge våra kunder en helhetslösning, vi jobbar ju inte bara med el och energi utan även med avfall och bredband. Vi kommer inte att ge oss ut och sälja el i andra delar av Sverige utan kommer att fokusera på Uddevalla och förse våra kunder med el, inte den billigaste i alla lägen, men priset ska vara anständigt, säger Roger Johansson om det projekt som står för dörren härnäst på företaget.
Uddevalla Energi tillhör minoriteten som har fått hela sina kostnader för de närmaste årens nätinvesteringar godkända. Det här innebär inte att Roger Johansson tycker att förslaget är bra. Han ställer av principiella skäl upp på överklagandet. Men Uddevalla Energi har sina största investeringar bakom sig. Företaget har 25 000 kunder och har sedan Gudrun investerat 100 miljoner kronor i näten. Följderna av den senaste stormen var i stort sett inga alls, tack vare de förbättrade näten.
– Vi kommer att fortsätta förnya nätet men inte på samma nivåer som tidigare, därför klarar vi oss med den ram vi har fått. För oss handlar det på kort perspektiv om systemfrågor kring IT och hur vi ska lösa kompetens för detta.
Och den här kompetensfrågan – precis som för alla andra förändringar – infinner sig samtidigt som energibranschen står inför en stor generationsväxling. Second Opinion har tidigare skrivit om bristen på kompetens som energibranschen står inför.
Det här faktumet är inget som på något sätt passerar Uddevalla Energi förbi. Företaget har 130 anställda och av dessa går var fjärde i pension de närmaste fem åren.
– Om du bara tittar på våra chefer så försvinner varannan under samma period. Det här i kombination med alla förändringar är ju så klart en utmaning. Men vi får också in ny kompetens i form av väl- och högutbildade personer, som har ett annat sätt att möta förändringar. Vi är inne i en planerad och organiserad generationsväxling. Vi kan inte bara sitta och vänta till alla har gått i pension, säger Roger Johansson, som är förberedd på en utveckling av energibranschen som kommer att påverka både brett och djupt.
– Jag tror att den förändring vi står inför kan vara större än avregleringen 1996 och den har inte alla accepterat. Men deras chans att fortsätta säga nej kommer att vara noll. Branschen måste börja ta initiativ och inte bara säga nej till allt, det är ingen konstruktiv väg att gå. Vi måste försöka ta initiativ och inte bara säga nej till alla förändringar.
Av allt som är på gång nämner han planerna på EU-nivå om Grid Codes. En utveckling som kan bli tuff att hantera, men som måste bemötas med initiativ.
– Det är med fasa som man kan se på utvecklingen med Grid Codes. Om allt blir realitet kommer det att innebära att man kommer att vara långt ut i brödrosten och peta. Det blir en jätteförändring som kommer innebära mycket jobb för oss. Och Svenska Kraftnät och deras motsvarigheter i andra länder, som i mycket driver den här processen, kommer inte assistera, för de kommer säga att marknaden får lösa det. Ett sådant här sådant här förslag är både kostnads- och personaldrivande, säger Roger Johansson.
Kommentera
Obligatoriska fält är markerade med *