Förvånad över brist på standardisering

Förvånad över brist på standardisering

Bristen på standardisering – främst på elmätarsidan – förvånar Charlotta Sund, ny VD på Tekniska verken i Linköping. “Om vi ska få ut en massa nya elmätare – vad är det för gränssnitt som gäller, vilken data kan man och vill man få ut, hela säkerhetsbiten hanteras yrvaket. Hur svårt kan det egentligen vara?”

Hon kom från Ericssons koncernledning där hon varit regionchef för norra Europa och Centralasien och nu senast ansvarig för Ericssons globala affär mot företagssegmentet. Fokus har legat på Internet of Things och digitaliseringen har varit ett övergripande tema i det mesta.

Med sin erfarenhet i ryggen säger hon så här:

– Bristen på standardisering gör att det blir svårare och plottrigt. Det borde finnas ett energibranschens Ericsson där allt är standardiserat. Man ska veta vad som gäller. Jag tycker också att jag möter en naiv inställning i energibranschen kring industrispionage; det tycks man inte prata om alls!

Charlotta Sund anser att energibranschen är så pass internationell att den – likt telekom – borde enas om “ett internationellt ekosystem” i form av standarder. Stora digitaliseringsprojekt kring Internet of Things har Charlotta Sund lett och hon upplever sig själv mer konservativ och “nogsam” i synen på detta:

– Branschen måste öppna upp väskan med digitalisering. Och det finns ett oändligt antal typer av digitaliseringsprojekt. Man måste ha hela ledningsgruppen med sig och jobba med processer – det är viktigt att utföra det man tänkt sig. Men på ett nytt sätt. Och det kan komma helt oväntade resultat.

– Jag var ansvarig för Volvo Cars uppkoppling och Maersks uppkoppling av sina fartyg. Maersk trodde att allt skulle bli mer effektivt. Men uppkopplingen resulterade i att de fick bättre kontroll på kaptenerna. Detta gav jämnare hastighet och sänkt bränsleåtgång. En klar miljövinst – men ett oväntat resultat.

Till dem som planerar nya projekt är Charlotta Sunds råd det här:

– Gör inte för stora projekt. Jobba agilt i små sprintar och prova er fram – ett steg i taget. Ibland måste inriktningen ändras längs vägen.

Charlotta Sund ser egentligen inga begränsningar för Tekniska verken och dess kunder när det gäller fortsatt digitalisering och uppkoppling. Det egna bredbandsnätet i Linköping är en viktig bas:

– Det viktiga för oss är att kunna räkna hem nya satsningar och nya projekt. För oss själva är det digitalisering på olika plan. Medarbetarna ska kunna sköta sina HR-frågor med sjukanmälan och liknande. Det är en form. Digitaliseringen gentemot kunderna är en annan. En tredje är övervakningen och driften av våra produktionsanläggningar. Och som grädde på moset har vi säkerhetsaspekterna och integritetsfrågorna med GDPR-lagstiftningen. Detta måste skötas i vår samhällskritiska verksamhet.

Charlotta Sund noterar också att telekomsidan varit lyckad i sin branschglidning. Man var tidig med att omfamna Spotify vilket lett till ett närmande till TV och media. Betallösningar har bidragit till ett närmande gentemot banksektorn. Hon ser gärna att energibranschen börjar röra på sig:

– Vi ser ju nya aktörer som kikar på vår bransch. Vi måste vara lyhörda för detta och möta upp med nya affärsmodeller hela tiden. Vi kommer att bli utmanade – var så säker på det!

4 Kommentarer
Kalle Karlsson
Av Kalle Karlsson
Skribent
Profil Second Opinion drivs på uppdrag av Energiföretagen Sverige. Läs mer

Vid publicering av en kommentar gäller följande regler:

– vi vill att alla som kommenterar ska vara identifierbara personer och vi vill därför för- och efternamn anges av den som kommenterar

– vi vill att diskussionen på Second Opinion ska hålla en god och respektfull ton och publicerar inte kränkande omdömen om enskilda personer.

Second Opinion förbehåller sig rätten att radera texter som bryter mot våra villkor och regler.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

  1. Nils-Åke Sandberg skriver:

    Byta elmätare, de gamla höll i mer än 50 år?

    Alla värden finns redan löd in några trådar till och ändra lite i programmet. Ingen stor åtgärd som innebär att man inte kostar på helt ny elmätare utan använder de ny/gamla. Det är ju så det är tänkt att fungera miljömässigt.

  2. Lennart Lindberg skriver:

    Varför ifrågasätter hon inte VARFÖR vi skall byta ut mätare som är mindre än 10 år gamla och nu börjar bli avskrivna så att kostnadsmassan på oss nätkunder minskar?? Har aldrig hört en kund som vill ha ny elmätare med ett gränssnitt för kommunikation. Om hen vill det. går det att ordna idag med hjälp av kommersiella produkter som räknar “blink”. Men man kan inte begära att en nätchef skall ifrågasätta ett beslut som gör att hon kan få rätt att höja nätavgifterna,

  3. Anders Kjellström skriver:

    Vi har på gång en standard i kundgränssnittet med dotdot över Thread

Prenumerera på artiklar


Följ oss på Twitter

Senaste artiklarna

Skriv på Second Opinion

Alla är välkomna att skriva på Second Opinion. Vi publicerar dels artiklar som fördjupar kunskaper om energifrågor dels aktuella debattartiklar.
Skicka in din text
Vara-amnen

Ur arkivet