Bengt Ekenstierna: ”Ei viker ner sig”

Bengt Ekenstierna: ”Ei viker ner sig”

DEBATT
I sitt nya förslag till elnätsreglering viker Energimarknadsinspektionen ner sig och vågar inte ta strid med elnätsbolagen, skriver Bengt Ekenstierna. Effekterna för svenska elanvändare blir förödande och obegripliga, menar han.

Energimarknadsinspektionen presenterade den 28 maj det sedan länge utlovade förslaget till ändrad elnätsreglering. Ett förslag som förväntades skulle ta greppet om elnätsregleringen och sätta stopp på tio år av ständigt oskäligt ökande elnätsavgifter. Energimarknadsinspektionen skriver i sitt pressmeddelande att förslaget bland annat kräver förändringar i lagstiftningen och förordningar för att kunna förverkligas.

När man läste sammanfattningen av de fem områdena som föreslås förändras blir man inledningsvis hoppfull, men dessa förhoppningar grusas när man läser vidare.

  1. Värderingen av nätföretagens anläggningar ändras.
  2. Avdrag för anslutningsavgifter.
  3. Mer förutsägbar beräkning av tillåten avkastning.
  4. Införa starkare incitament för kostnadseffektivitet.
  5. Ersättning för löpande påverkbara kostnader ändras.

Redan i den inledande texten så skriver Energimarknadsinspektionen ” …för att göra det möjligt, krävs en reglering av elnätsföretagen som möjliggör nödvändiga investeringar, samtidigt som kundernas elnätsavgifter ligger på en rimlig nivå.”

Här börjar det att osa katt: Energimarknadsinspektionen kommer att gå elnätsbolagens ärenden. Elnätsbolagen har sedan de vann tvisten i högsta förvaltningsdomstolen för tio år sedan om deras tolkningsföreträde till vad en skälig intjäning är, hotat myndigheten och politiken att i den mån som man ändrar i lagstiftningen och regleringen, så kommer elnätsbolagen inte att investera i elnäten. Lagstiftningen är verkningslös då man i praktiken inte har möjlighet att sätta emot då elnätsbolagen har monopol och gömmer sig bakom detta.

För några år sedan använde sig ett av elnätbolag av denna taktik och avvisade möjligheten för Pågens Bagerier att öka deras effektuttag när de ville bygga ut sitt bageri. När dåvarande energiministern Ygeman backade på föreslagen om för elnätsbolagen ogynnsamma ändringar i ellagstiftningen, så kunde nätbolaget i fråga erbjuda ökat efterfrågat effektuttag. Men Pågens bagerier hade då tröttnat och bygger nu ett nytt bageri i Landskrona.

Värderingen av nätföretagens anläggningar – den s.k kapitalbasen
Det som är anmärkningsvärt är att Energimarknadsinspektionen i sin kommunikation gör uttalanden som medvetet vilseleder läsaren. Man uppfattar det först som att nu sätter myndigheten ner foten när det gäller kapitalberäkningsmodellen av elnäten. Det visar sig när man tränger längre in texten dryga tio sidor in i deras presentation att detta bara gäller för elnät som byggs efter 2027, medan alla befintliga elnät fortsatt ska värderas med det som benämns nuanskaffningsvärdet av dessa. Därmed så blev det inte ens en tumme kvar!

Det är logiskt att värderingen av elnäten (kapitalbasen), vilket är grunden i framräkningen av avkastningsmöjligheterna, som i all annan affärsdrivande verksamhet utgår ifrån vad anläggningarna kostat att bygga en gång i tiden och traditionella bokföringsmässiga avskrivningar.

Avdrag för anslutningsavgifter
Vidare säger förslaget att anslutningskostnader som betalas av anslutande kund, inte får ligga till grund för beräkning av elnätsföretagens avkastning, då den anslutande kunden redan har betalt dessa kostnader. Kan tyckas vara en självklarhet och har påpekats av tongivande nationalekonomer i ett decennium.

Det har med andra ord skett en manipulation där nätbolagen getts möjlighet att ta betalt för samma kostnadsmassa två gånger – både från den anslutande kunden och därefter från kundkollektivet inom ramen för intäktsramen.

Myndigheten är en vindflöjel
Återigen så visar elnätsbolagen sitt inflytande, för att inte säga makt över elnätsregleringen, genom att motsätta sig sådana självklarheter som att elnäten i regleringsmodellen ska värderas på ett sunt och inom företagsekonomin vedertaget sätt. Just kapitalbasen är det mest graverade övertrampet och den som skapar möjlighet till de höga elnätsavgifterna och övervinster till elnätsbolagen.

Jag kan påstå detta då jag via underhandskontakter vet att Energimarknadsinspektionen under sitt arbete delat det synsätt som undertecknad och andra elmarknadsanalytiker hävdat i många, många år.

På vår kritik på deras lagda förslag, har Energimarkandsinspektionen svarat oss med vändande post:  ”… har vi landat i slutsatsen att hanteringen som du förordar (dvs. där vi backar värderingen av befintliga anläggningar) inte tillgodoser EU-rättens krav på förutsägbarhet och stabilitet i regleringen.”

Ännu en gång så gömmer sig Energimarknadsinspektionen bakom märkliga regelverk signerade EU. Med stöd av dessa viker Energimarknadsinspektionen ner sig för man vågade inte ta en strid med elnätsbolagen likt man gjorde för tio år sedan och förlorade i högsta förvaltningsdomstolen

Om det nu mot förmodan är som Energimarknadsinspektionen säger, så är det väl så att EU i sin ambition att skapa en totalintegrerad marknad inom elområdet, tappat bort medlemsstaternas egna unika nationella förutsättningar för elförsörjning och marknader. Därmed har EU skapat teoretiska modeller och principer och sammanhängande direktiv och förordningar som passar vissa medlemsstater men lämpar sig sämre för andra.

Tyvärr har detta drabbat länder som Sverige och när de svenska politikerna och myndigheter sin vana trogen ”överimplementerar” direktiven och förordningarna i stället för att anpassa dem till svenska förhållanden, eller driver berättigade invändningar mot dem innan de utformas och antas. Effekterna för svenska elanvändare blir förödande och obegripliga. De blir då lätt för svenska politiker och myndigheter att hänvisa till EU-rätten när de inte vill åtgärda brister och fel i den gällande EU-rätten.

Jag skulle vilja se den juridiska konsekvensanalys som myndigheten förväntas ha gjort inför att de kapitulerar i en sådan här viktig fråga. Inför de beslut som regeringen förväntas göra på lagt förslag krävs att denna fråga utreds.

Risken är att tåget lämnat perrongen – fullastad med fortsatta övervinster till elnätsbolagen på elkonsumenternas bekostnad. Är det dags att förstatliga elnäten?

3 Kommentarer
Av Bengt Ekenstierna
Tidigare styrelseledamot Statkraft, tidigare E.ON.
Profil Second Opinion drivs på uppdrag av Energiföretagen Sverige. Läs mer

Vid publicering av en kommentar gäller följande regler:

– vi vill att alla som kommenterar ska vara identifierbara personer och vi vill därför för- och efternamn anges av den som kommenterar

– vi vill att diskussionen på Second Opinion ska hålla en god och respektfull ton och publicerar inte kränkande omdömen om enskilda personer.

Second Opinion förbehåller sig rätten att radera texter som bryter mot våra villkor och regler.

Kommentera

Obligatoriska fält är markerade med *

3 Kommentarer

  • Lars-Göran Johansson
    2 juni, 2025: 2:34 e m

    Sveriges elkunder är anslutna till något av drygt 200 olika elnät. De som driver elnäten har ensamrätt, elkunden kan inte välja något annat elnät. Då blir det extra viktigt att de företag som äger elnäten inte tillåts ta ut oskäliga vinster. Att det finns ett fungerande regelverk som förhindrar detta.

    Men så verkar det inte alls vara. Enligt senaste Nils Holgersson-rapporten, https://nilsholgersson.nu/rapporter/rapport-2025/el-2025/, så varierar elnätsavgiften 2025 mellan ca 70 och 190 öre/kWh för en typlägenhet på 2300 kWh/år. Sannolikt är variationen ungefär densamma för en större villaförbrukare.

    En variation på nästan 1 till 3 mellan de billigaste och de dyraste avgifterna, ibland dessutom mellan likartade grannkommuner, är inte rimligt.
    Elnätsavgifterna har dessutom tillåtits att stiga ungefär dubbelt så mycket som KPI under de senaste 20 åren. Och är i dag bland de högre inom EU.

    Det som utmärker de dyraste och snabbast stigande elnätsavgifterna är att de är helt dominerade av vinstdrivna företag. Medan de elnätsavgifter som är lägst genomgående kommer från samhällsägda elnätsföretag.

    Den kontrollmyndighet, Energiinspektionen, som skall hålla koll på att företag inte tar ut oskäliga elnätsavgifter verkar arbeta efter ett ganska så tandlöst regelsystem. Kanske blir det marginellt förbättrat efter 2027.
    Men det yttersta ansvaret för att dessa excesser kan fortgå ligger väl egentligen hos våra politiker? T ex hos vår energiminister.

    Svara
    • Kalle Andersson@Lars-Göran Johansson
      3 juni, 2025: 9:05 f m

      När räntan är 0% så var 2-3% avkastning redan så lågt. Nu är räntan signifikant högre. Lönsamhet på kapitalintensiva bolag mäts i räntabilitet, inte rörelsemarginal.

      Svara
      • Bengt@Kalle Andersson
        3 juni, 2025: 10:17 f m

        Avkastningen ska ställas i relation till investerat kapital. Här utgår man från värdet på statsobligationer, då elnätverksamheten bedrivs under monopol är helt riskfri.

        När kapitalbasen hamnar i nämnaren, så är det grundläggande att kvoten blir mindre ju större nämnaren är. Och det är därför så viktigt att storleken på nämnaren (kapitalbasen) blir korrekt och inte fiktiv som den är idag. De elnät som används ska värderas som maskiner etc görs i all annan industri.

        Tokigheten med nuvarande värdering är att det saknas relevans vad dessa elnäten kostat att byggas. Dessutom uppmuntrar modellen till att bygga mer elnät än vad som behövs då det ökar upp tariffen.

        Det rapporteras om att elnätsbolagen utrangerar funktionsduglig anläggningar då det är mer lönsamt att investera i nytt istället för att underhålla.

        Svara

    Prenumerera på artiklar


    Senaste artiklarna

    Skriv på Second Opinion

    Alla är välkomna att skriva på Second Opinion. Vi publicerar dels artiklar som fördjupar kunskaper om energifrågor dels aktuella debattartiklar.
    Skicka in din text
    Vara-amnen

    Ur arkivet