Med ett avtal från Paris och nytt hopp för klimatet är det nu dags för regering och riksdag att börja åtgärda de områden med störst klimatpåverkan. Ett sådant är tunga fordon vars utsläpp enligt Naturvårdsverket var 15 procent högre förra året än de var för 25 år sedan. Anledningen är ökad trafik men också att allt för få politiska åtgärder har föreslagits för att driva på omställningen.Den tunga trafikens dieselanvändning påverkar klimatet men utsläppen av diesel bidrar också till stora hälsostörande luftföroreningar och till buller. Omkring 40 procent av vägtrafikens utsläpp av kväveoxider och partiklar kommer från tunga fordon och bidrar till stora hälsokostnader i form av astma, allergi och förtida dödsfall.
Alternativen till diesel i tunga lastbilar på marknaden idag är bland andra fordonsgas, HVO, etanol och RME. Väljs fordonsgas minskar koldioxidutsläppen men även utsläppen av kväveoxider och partiklar. Den svenska fordonsgasen består idag av över 70 procent biogas som produceras av avfall från hushåll, lantbruk samt industrier och därmed bidrar till fler lokala arbetstillfällen och till minskad oljeimport.
Trots de alternativa drivmedlen rullar den absoluta majoriteten tunga lastbilar fortfarande på fossil diesel. För att förändra detta faktum och driva på utvecklingen finns några åtgärder som snabbt borde kunna införas för snabb effekt – utan att utesluta något alternativ eller stöta på patrull i EU.
Den första åtgärden är att så snart som möjligt införa en nationell definition av en ”miljölastbil”. I dag har ett antal kommuner själva antagit en definition för vad som anses vara en miljölastbil – eftersom det saknas en nationell definition. En nationell enhetlig definition skulle dock bli mycket mer kostnadseffektiv och verksam. Definitionen bör utformas utifrån lastbilens hela miljö- och klimatpåverkan och kan sedan ligga till grund för de många transportupphandlingar som görs varje dag. Och därmed påskynda utvecklingen mot ännu fler miljölastbilar på marknaden.
Den andra åtgärden är att införa en tidsbegränsad premie för dessa miljölastbilar. En premie är en stark drivkraft vid inköp vilket inte minst intresset för den miljöbilspremie som fanns för några år sedan visade. En premie som får transportörer och företag att välja en miljölastbil med låga miljö- och klimatutsläpp borde få snabb effekt i omställningen.
Den tredje åtgärden är bredare men minst lika viktig och handlar om ta fram en nationell strategi för biogas. Ett förslag till strategi har presenterats av biogasbranschen i samverkan med en rad offentliga och privata aktörer och innehåller en rad enkla och genomförbara åtgärder och satsningar för en fortsatt utvecklad svensk biogasmarknad. Sverige är en föregångare inom biogas till fordon men riskerar nu att tappa sitt internationella försprång.
De tunga fordonens utsläpp är en utmaning för alla länders regeringar. Genom att nu införa konkreta styrmedel inom denna sektor skulle regeringen bana väg för våra lastbilsproducenter som satsat på att utveckla alternativen till dieseln. Men också ta ledartröjan inom ett internationellt svårt område och visa vilken väg lastbilarna kan ta från Paris.
Anders Mathiasson
Vd Energigas Sverige
Kommentera
Obligatoriska fält är markerade med *