Vd för energibolag: Reformer gynnar inte kunderna

Göran Andersson, vd för Österlens kraft, är kritisk mot alla reformer som genomförs i kundnyttans namn. Han menar att flera av dem har direkt motsatt effekt och försämrar för kunderna.

Daniel Löfstedt på uppdrag av Svensk Energi

Göran Andersson är vd för Österlens Kraft. Han menar att det är två saker som gör kunderna nöjda: det ska vara enkelt och elpriset ska vara lågt. Men han tycker att flera av de reformer som införs på elmarknaden saknar de här aspekterna. Reformerna gör det inte enklare för kunderna och de leder till att höja elpriset. 

– För många av de reformer som genomförs hävdar politiker att kunden vill ha det, men de är inte intresserade, säger Göran Andersson och räknar upp några exempel på reformer: nätnyttomodellen, införande av elprisområden, förhandsreglering av nätavgifterna, ursprungsmarkering av el, fler förbindelser med andra länder och timmätning.
– Hur många av dessa tillför något för att vi ska få lägre elpris? Jag skulle vilja säga att det inte är någon av dem som gör det. Ta till exempel ursprungsmarkeringen ”Bra miljöval”, av våra 6 500 kunder är det två kunder som har valt det. Det här kostar dem 1,5 öre mer per kilowatt-timme för det är vad det kostar oss extra att tillhandahålla det avtalet. Kunderna är inte intresserade av att betala för det här och dessutom är all el i Sverige i princip fossilfri.

Göran Andersson tar timmätningen som ett annat exempel på en reform som kunderna inte vill ha. Han tror dock att politikerna genomför det här av välmening och tänker sig att det ska gynna kunderna, men så faller det inte ut. Att kunderna ska hålla reda på elpriset och agera därefter är inte enkelt, menar han.
– För att införa den här reformen kostar det oss på Österlens kraft 20 kronor per kund och år. Det är inte jättemycket pengar men om det bara är en procent av våra kunder som kommer att utnyttja det så blir det en dyr reform, det är det även om fem procent väljer timmätning. Av våra kunder är det än så länge ingen som har valt att ha timmätning och bara ett par som har frågat efter det, säger Göran Andersson, som inte tror att intresset framöver kommer att öka nämnvärt:

– Innan avregleringen hade vi olika taxor och då gick det inte speciellt bra, det var inte så många som utnyttjade att det var lägre elpriser på nätter och helger. Om det inte funkade då, vad är det som säger att det skulle funka i dag? Om man utgår från att göra det enkelt för kunderna går timmätningen helt emot det, säger Göran Andersson.

Han skjuter också in sig på förslaget att kunderna bara ska få en faktura samtidigt som grid codes ska införas. På det här sättet klipper man banden mellan elnätsföretagen och kunderna och låter i stället elhandelsföretaget sköta det här. När näten ska optimeras och förändras för att till exempel kunna hantera mer sol och vind tror Göran Andersson att det är mycket viktigt att elnätsföretagen också har kontakten med sina kunder, för att kunna berätta vad som händer och varför.
– På kort sikt kan det verka bra med bara en faktura, men på sikt tror jag att det på olika sätt kommer att ställa till det för våra kunder, säger han.

Göran Andersson vill se ärligare politiker som står för sina reformer och berättar för kunderna varför elpriset blir högre eller varför man gör det besvärligare för dem. Som det är i dag får energibranschen klä skott för många av politikernas beslut, om man skulle slippa det kunde man ge en mer korrekt bild av hur företaget lyckas.
– Då skulle vi kunna visa att vi bedriver vår verksamhet effektivt och ger kunderna en bra produkt, säger han.

3 Kommentarer
Daniel Löfstedt
Av Daniel Löfstedt
Second Opinions skribent
Profil Second Opinion drivs på uppdrag av Energiföretagen Sverige. Läs mer

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

  1. Mats R Andersson skriver:

    Trevligt att komma tillbaka efter Midsommar och läsa dina kloka synpunkter, Göran.
    Det är lite intressant att inga av dessa reformer, som håller på att införas, tas upp och genomlyses av media eller andra ”intresseorganisationer”.
    Jag håller med dig till fullo i det att inga initiativ som tagits de senaste åren eller de som är tänkta att införas de närmaste åren leder till förbättringar i leveranskvalité, högre förståelse för fakturor och marknaden eller billigare el- och nätpriser utan allt får en motsatt verkan.
    Grästorp Energi
    Mats R Andersson
    VD

  2. NilsLennart skriver:

    Hur härligt att få läsa!! Trodde att det var bara jag min stöt som satt i Småland och tyckte att alla dessa ”reformer” bara är kostnadsdrivande. Göran är ”snäll” och tror att politikerna gör detta i all välmening. De gör det av okunskap, men vill visa sig kundvänliga. Det kan jag kosta på mig att säga, jag har ju inget att bli uppsagd ifrån längre!!
    Nu är de och kundernas tjänare, ja Elmarknadsinspektionen, på väg till Gotland för att dricka rosévin i Almedalen.

  3. Jan-Erik Bergkvist skriver:

    Tack göran, äntligen någon som vågar sticka ut och berätta sanningen.
    Håller helt med och är förvånad att inte fler gör det.
    Jag har själv skrivit ett PM hur våra kunder upplever avregleringen mm
    Kan skicka det till dom som vill ha den.
    Envikens Elnät AB
    Jan-Erik Bergkvist
    VD